«شاید هم کار موجودات فضایی باشد!»

چهارم فوریه، رییس جمهوری ایالات متحده وارد پایگاه هوایی هانکوک فیلد می‌شود. خبرها می‌گویند بالنی که روز ۲۸ ژانویه برای اولین بار بر فراز آمریکا دیده شده حالا به پایان راه نزدیک می‌شود. به نظر می‌رسد بایدن برای نظارت بر این عملیات وارد میدان شده. درست ساعت ۲:۳۹ دقیقه عصر یک یک جت جنگنده از پایگاه اندروز در ویرجینیا به سمت سواحل کارولینای جنوبی حرکت می‌کند. 
پیشتر دست کم سه فرودگاه در منطقه بسته شده. گارد ساحلی به کشتی‌ها هشدار داده که از منطقه عمومی فاصله بگیرند. 
حالا بالنی که باعث لغو سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به چین شد، در حریم آبی آمریکا با موشک منهدم می‌شود. بالنی که از آلاسکا و غرب آمریکا از بخش‌های مهم نظامی و استراتژیک این کشور عبور کرده و شرق رسید. بلینکن گفت: حضور بالن «نقض فاحش حاکمیت ملی آمریکا و قوانین بین المللی» و یک «عمل غیرمسئولانه» است. اما چین می‌گوید این بالن فقط یک پرنده هواشناسی است که بر روی خاک آمریکا منحرف شده است. انحرافی که باعث شده است بر فراز پایگاه‌های موشکی آمریکا در آلاسکا و چند ایالت دیگر عبور کند. 
دولت می‌گوید دستور برای انهدام آن روز چهارشنبه توسط شخص بایدن داده شده بود اما ارتش منتظر فرصت مناسب بوده است. 
اما به نظر می‌رسد این اولین و آخرین بالنی نبوده که چین بر روی کشورهای مختلف رها کرده است. 
گزارش‌ها خبر از دیده شدن بالنی مشابه در آمریکای لاتین می‌دهد. اما بررسی‌های بعدی نشان می‌دهد از این دست بالن‌های نظارتی چینی بر روی بیش از ۴۰ کشور در پنج قاره دیده شده. تصاویری که با وضوع بالا توسط هواپیمای یو ۲ از این پرنده گرفته شده، نشان می‌دهد که این بالن‌ها قابلیت انجام عملیات جمع‌آوری سیگنال‌ و دیتا را دارا هستند. نیروی دریایی آمریکا اعلام می‌کند تجهیزات این بالن‌ها با بالن‌های هواشناسی ناسازگار است. 
اطلاعات حالا نشان می‌دهد این بالن‌ها توسط یک پیمانکار ارتش آزادیبخش چین ساخته می‌شود، و تحلیل‌گران نظامی می‌گویند اغلب پرواز آن‌ها با نظارت ارتش چین انجام می‌شود. 
اما مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، این روایت را بخشی از جنگ اطلاعاتی و مهندسی افکار عمومی دانست که ایالات متحده علیه چین به راه انداخته است.
اما به نظر می‌رسد قصه این جا ختم نشده، روز جمعه دهم فوریه آمریکا یک شی‌ناشناس پرونده دیگر را در آلاسکا شناسایی و منهدم می کند، روز یازدهم فوریه جاستین ترودو اعلام می‌کند از آمریکا خواسته تا یک شی ناشناس پرونده دیگری را بر فراز منطقه یوکان در شمال غرب این کشور ساقط کند. شی استوانه‌ای شکل و پرنده که فرماندهی دفاعی هوافضای امریکای شمالی می‌گوید آن را تحت نظر داشته است. 

حالا روز یک‌شنبه هم پنتاگون تایید کرد یک شی پرونده را دیگر بر فراز دریاچه هورون ساقط کرده است. ژنرال پات رایدر سخنگوی پنتاگون می‌گوید این شی تهدید نظامی محسوب نمی‌شد اما می‌توانست خطر آفرین باشد. شی هشت ظعی که تارهایی از آن آویزان بوده است. 

سه شی پرنده ناشناس در سه روز.
یک منبع به سی‌ان‌ان گفته است افزایش شناسایی این قبیل اشیا پرونده می‌تواند ناشی از افزایش سطح فیلترهای شناسایی فرماندهی دفاع هوا فضای آمریکا پس از بالن چینی باشد. 
اما نگرانی‌های به نظر می‌رسد بیشتر از افزایش سطح فیلتر اشیا پرونده توسط این فرماندهی باشد. 
ژنرال پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، به خبرنگاران گفته است که به عقیده پنتاگون بالن‌های مشابهی در دوران قبل و ترامپ هم بر فراز آمریکا پرواز کرده‌اند. اما این ژنرال جزییات بیشتری ارایه نکرده.
گرچن ویتمر فرماندار میشیگان اعلام کرده که گارد ملی در وضعیت آماده باش قرار گرفته است. 
مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه گفت که او نحوه سرنگونی اشیا ناشناس بر فراز حریم هوایی آمریکای شمالی را در روزهای اخیر، به این اشیا عبور از کشور ترجیح می دهد.
اگر چه تیم‌های تحقیق در زمینه این پرنده‌های ناشناس می‌گویند برای توضیح دقیق در مورد ماهیت آن‌ها زود است اما به نظر می‌رسد شاخک‌های سیاست‌مداران آمریکایی تکان خورده. آیا این اشیا عرض اندام چینی در میانه یک تنش با آمریکا است؟
و یا این تحرکات می‌تواند آغازی بر یک جنگ سرد دیگر باشد؟

#chinesespyballoon

بیان دیدگاه