جزئیات اعدام دلارا دارابی

شاید شنیدن روایت رنج از زبان دوست خوب من مصطفایی درد را دو صد چندان کرد:

گزارش این اعدام را در زمانه بخوانید.

امروز ۱۱ اردیبهشت سال ۱۳۸۸ روز دهشتناکی برایم بود ساعت ۹ صبح اس ام اس روی گوشی ام دیدم که نوشته شده بود » دلارا اعدام شد» تمام بدنم لرزید. نای حرکت نداشتم. دکمه سبز گوش را زدم. آسیه امینی پشت خط بود و گریان گفت دلارا را امروز صبح اعدام کردند. سوار ماشین شدم و به همسرم زنگ زدم. به او گفتم می خواهم به رشت برم. او نیز از فرط ناراحتی گفت که با من می آید. نمی دانم چطور به رشت رسیدم. مادر دلارا خود را به شدت می زد پدرش داستان تحویل دلارا به نیروی انتظامی را می گوید. همه گریه می کنند. همه به سر خود می زنند. همه دلارا را دوست داشتند. ولی او دیگر در کنارشان نبود. او امروز به آرامش رسیده بود. دیگر صدایی از او به گوش نمی رسد.

delara1_2

مادر دلارا گفت که دیروز با دلارا ملاقات کرده. دلارا به او  گفته که مادر اگر من از زندان بیرون بیایم می خواهم تحصیلاتم را ادامه دهم. دوست دارم آزاد باشم و یک نفر از قضات هم به من قول داده که رضایت اولیاءدم را خواهد گرفت. دلارا گفته که مادر من بی گناهم.

مادر دلارا گریه کنان گفت: امروز ساعت ۷ صبح دلارا به وی زنگ زد. و گفت مادر من را می خواهند اعدام کنند. من طناب دار را می بینم. مادر من را نجات دهید. می خواهم پدرم صحبت کنم و به پدرش هم گفت که پدر من می خواهم شما را ببینم. تو رو خدا من را نجات دهید. بعد یک نفر گوشی را از دلارا می گیرد و می گوید. ما به راحتی فرزند شما را می کشیم و تو هیچ کاری نمی توانی انجام دهی.

پدر و مادر دلارا قران به دست به زندان می روند. التماس می کنند. فریاد می کشند و می گویند تو رو خدا اجازه دهد تا ما اولیاءدم را ببینیم. به پایشان بیوفتیم. ولی ….

دلارا دارابی را به پای چوبه دار می برند. او راضی نمی شود اعدام شود. هیچ کس پیش او نبود نه مادر نه پدری و نه وکیلی که به خواسته هایش توجه کند. طناب دار را به گردن نحیفش می اندازند. و نمی دانم کدام بی رحمی صندلی را از زیر پایش رها می کند. نمی دانم او کیست .

قاضی جاوید نیا حکم اعدام دلارا را صادر کرد. پس از مدتی دادستان رشت شد. از زمانی که او متصدی این پست گردید. یک نفر در این شهر سنگسار شد و امروز دلارا دارابی جانش از بدنش جدا شد.

روحش شاد

ولی چرا؟

چرا دلارا اینگونه اعدام شد. به یکی از دوستان گفتم که صدام را هم اینگونه اعدام نکردند. چرا؟

چرا داد مظلومیت دلارا به گوش هیچ بنی بشری نرسید.

عده ای می گویند دلارا مقصر است. عده ای می گویند پدرش مقصر است و عده ای می گویند وکلیش؟ من می گویم دستگاه قضایی.

چرا با وجودی که بسیاری از کشورهای دنیا اعدام اطفال زیر ۱۸ سال را منع کرده اند دستگاه قضایی بر اعدام اطفال پافشاری می کند؟

چرا بی اطلاع به پای چوبه دار می برد؟ اعدام رضا حجازی در اصفهان و بهنام زارع در شیراز نیز به همین نحو بود.

مجری حکم می دانست که اگز زمانی برای اجرای حکم تعیین کند. نمی تواند دلارا را اعدام نماید. چون میلیونها انسان از وی حمایت می کردند. و امروز همه ما می دانیم که بی گناهی پای چوبه دار رفت  و ناعادلانه جانش گرفته شد.

دلارا اعدام نشد …. آرام گرفت

27 دیدگاه برای «جزئیات اعدام دلارا دارابی»

  1. چرا دلارا اینگونه اعدام شد. به یکی از دوستان گفتم که صدام را هم اینگونه اعدام نکردند. چرا؟

  2. جاي شرمساري زيادي داره هم براي خانواده ي دروغگوي مقتول وهم دولت فاشيست بچه كش جمهوري اسلامي

  3. دلارا را کشتند.

    دلارا را کشتند. دلارا را کشتند.
    شنیدی؟
    نقاش جان وجهان را کشتند.
    باشنیدن این خبر
    تنم سرد و بی حس شد.
    برروی پله های تراز ِخانه که به باغچه منتهی میشد-
    نشستم وفکر ناخوداَگاه مرابا خود بردبه ساحل دریای شمال.
    بانگاهی پرازحسرت به آب خیره شدم.
    آنجاکه هرازگاهی میزبان زنی بود.
    زنی بنام دلارا-
    که جنایتکاران به قتلش رساندند.
    زنی که ساحل رامیشناخت و
    باریتم آب شعرمیگفت.
    زنی که رنگ دریا را میشناخت-
    باغچه را میشناخت-
    وبابوی گلهادرآمیخته بودو
    درچهاردیواری زندان آنهارابه تصویرمیکشید.
    زنی درمحاصره رنگهاو
    نقاش جان وجهان.
    زنی که صدای دل نشین پیانو را میشناخت وبا اَن همنوا میشد.
    زنی که مرگش اعدام رنگها بود.
    دلارا راکشتند.
    مانیزشنیدیم وتنمان لرزید.
    دلاراقاتل نبود-
    احساس وعاطفه های دلارا درنقاشیهایش پیداست و
    زندگی بشارت اوست.
    جنایتکاران او راکشتند.
    چون ازعاطفه ها نفرت دارند.
    دلارا قاتل نبود.
    قاتل آنانندکه هرروزحکم اعدام صادرمیکنند.
    قاتل،مومنان ومردان سیاه دل ِخدایندکه هر روز جنایتی میآفرینند.
    دلارا راکشتند و
    قلب معصومش را ازکار انداختند.
    دلارا را کشتند.
    نقاش جان وجهان راکشتند.

    شمه صلواتی-3. 5. 2009

  4. دراسلام اعدام دختر باكره ممنوع است ، اعدام عجولانه دلارا فقط ميتواند به اين دليل باشد كه پس از صدور حكم اعدام ،مسئولين حول شدن (رييس زندا ن ، قاضي …..) و او را عقد نموده وبه او تجاوز كرده اند و هنگامي كه ديدند ورق در حال برگشت هست وممكن است تبرئه شود وموضوع تجاوز را افشا كند ،علي رغم دستور شاهرودي مبني بر توقف حكم تا دو ماه ، سريع او را اعدام كردندتا گند قضيه در نيايد.

  5. دلارای عزیز
    می دانم که بسیار آرام هستی. خوشا به حالت که رفتی. وای به حال ما در این دنیای بی ارزش.
    چه کنیم که عصر عصر حجر است و از دست هیچ کس در دفاع از مظلوم هیچ کاری برنمی آید.
    با عرض تسلیت به همه حامیان عدالت و انصاف
    نسرین

  6. man ba edam kamelan mokhalefam,va fekr nakonam hich kasi haghe gereftane yek hayat az digari dashte bashad.
    lotfan az Delara shahid nasazid.in dokhtare javan dar ghatle yek ensane bigonah sahim boode ast.bena be gofteye khodash chaghoo ra be badane in zane bigonah nazade amma dar ghatl sahim boode.inja agar yek shahid vojood dashte bashad haman maghtool ast.man ba edame Delara mokhalef boodam va hastam amma inke dar ghatle kasi sahim bashad va bad kheyli rahat az zendan biroon biyayad va dar jamee bashad ham mokhalef boodam va hastam.baraye khanevadeye maghtool besyar motaasefam chon azizi az dast dadand va kasi in vasat be fekre in zane bigonah nist.

  7. اعدام قتل دولتی است چرا که عده ای به خود این اجازه را میدهند تا با یک برنامه ریزی قبلی در ساعتی و تاریخی مشخص کسی را از بین ببرند .آیا این سوال پیش نمیآید چرا عده ای به هر عنوان به خود این اجازه را میدهند و در آن صورت چرا دیگری به خود این اجازه را ندهد و ……
    اعدام آموزش داێمی انسانهای جامعه برای نحوه برخورد با ناهنجاریهای پیش روی آنهاست ، جایی که سیستم به خود اجازه میدهد برای از بین بردن از اعدام استفاده کند پس چرا آموزش دیدگان جامعه از این حربه استفاده نکنند و …. دلارا و خانواده اش و حتی خانواده ای که عزیزشان را از دست داده بودند و متاسفانه رضایت ندادند ، همگی قربانی خشونت دولتی هستند که آنها را به مرور زمان تحت آموزشهای غیر انسانی با هر اسم و عنوانی قرار داده است
    با شنیدن خبر قتل دولتی دلارا من ناخودآگاه بوی شالیزارها را حس کردم ، بوی ساحل دریا برایم زنده شد ، در اعتراض به این قتل ، سازمان عفو بین الملل در لندن پیکتی را در مقابل سفارتخانه ایران با شرکت تعداد بسیاری از انسانهای آزادیخواه برگزار میکردند . فرصت خوبی بود تا من هم کاری از دستم بر میامد را انجام دهم دوربین فیلم برداری را برداشتم و به انجا رفتم از یکی از دوستان خوبم خواستم تا اینکه به عنوان مصاحبه کننده سوالاتی را از شرکت کنندگان بپرسد . من این فیلم 50 دقیقه ای را خیلی سریع اماده پخش کردم و تا کنون چدین بار از کانال شش ماهواره ای پخش شده است ، لینک فیلم را برای شما عزیزان میفرستم امیدوارم سرعت اینترنت امکان مشاهده ان را به شما بدهد

    تنها راه عبور از قتلهای شخصی ، لغو فوری قتلهای دولتی با عنوان اعدام است

    لینک فیلم
    http://www.veoh.com/search/videos/q/delara+darabi

    نادر – لندن
    nader_ostad@yahoo.com

  8. لعنت خدا بر این مردم سنگدل و بی رحم
    مطمئن باشید اون قاضی سنگدل و بی پدر و مادر سرنوشتی همچون آن قضاتی که با بی رحمی رای به اعدام صادر کردند و به بد ترین نحو ممکن به درک واصل شدند همانند آن سنگدلی که در مشهد حکم اعدام چندین نفر را صادر کرد که در نهایت چرخهای یک تریلی حکم مرگ او را به بد ترین نحو ممکن صادر کرد بطوری که تکه تکه های بدن او را با خاک انداز از وسط جاده جمع می کردند ..
    و یادمان باشد ظلم هیچ زمان پایدار نخواهد ماند
    روحت شاد دلارا و به امید انتقام بی گناهی تو از ظلم قاضی سنگدل و همه کسانی که تورا به پای آن طناب بی مقدار فرستادند

  9. اگه کشتن کسی گناهه و باید قاتل اعدام بشه، من خودم حکم اعدام اون قاتلان دلارای بی گناه را صادر کردم.

  10. salam doostan
    laanate khoda bar ghatelane siah dele dokhtare bigonah–delara
    man in eadam ra mokhalefe hoghooghe basharealam mikonam va az dadghahe beynolmelali taghazaye resdegi daram va hamintor az majamee beynolmelalimikhaham kedar barabar in ghabil naghze ashekara sokoot nakonand..
    vaghean chera kasi bedad ma mardome setamdideye iran nemiresad.be omide tolooe aftabe azadi dar sarzamine aryayiyi ma.

  11. من فقط به نقاشی های خواهرم دلارا دارابی نگاه میکنم!
    خدایا ضحاک روزی 2 نفرو میکشت!
    دلارا دارابی اولین دقایق روز 15 آبان فهمیدم که 28 مهر بیگناه رفتی!
    پس بیگناه پای چوبه دار میره اما بالا نمیره دروغ بود! مثل خیلی چیزای دیگه ای که از بچگی بهمون یاد دادند!

  12. پسر مقطول که دهنگام اعدام انجا بود دیشب باهشت تیر از تفنگ مجاهدین خلق کشته شد سر او رابعد از مرگ به اثامه رئس طالبان هدیه دادند

  13. به نظر من یه دختری که تواین سن وسال اینقدر سنگدل باشه که بتونه همچین قتلی روانجام بده قصاص حقشه

  14. ومن به آن زن کوچک برخوردم— که چشمهایش مانند لانه های خالی سیرغان بودند — وآن چنان که در تحرک رانهایش میرفت— گویی بکارت رویای پرشکوه مرا— با خود بسوی بستر شب میبرد— آیا دوباره گیسوانم را — در باد شانه خواهم زد؟— آیا دوباره باغچه ها را بنفشه خواهم کاشت؟— و شمعدانی ها را— در آسمان پشت پنجره خواهم گذاشت؟ — آیا دوباره روی لیوانها خواهم رقصید؟— آیا دوباره زنگ در مرا بسوی انتظار صدا خواهد برد؟ — به مادرم گفتم: — «دیگر تمام شد» — گفتم «همیشه پیش از آنکه فکر کنی اتفاق می افتد— باید برای روزنامه تسلیتی بفرستیم»— انسان پوک— انسان پوک پر از اعتماد— نگاه کن که دندانهایش —- چگونه وقت جویدن سرود میخوانند —- وچشمهایش— چگونه وقت خیره شدن میدرند………..روح معصومش شاد….

  15. من به آن زن کوچک برخوردم— که چشمهایش مانند لانه های خالی سیرغان بودند — وآن چنان که در تحرک رانهایش میرفت— گویی بکارت رویای پرشکوه مرا— با خود بسوی بستر شب میبرد— آیا دوباره گیسوانم را — در باد شانه خواهم زد؟— آیا دوباره باغچه ها را بنفشه خواهم کاشت؟— و شمعدانی ها را— در آسمان پشت پنجره خواهم گذاشت؟ — آیا دوباره روی لیوانها خواهم رقصید؟— آیا دوباره زنگ در مرا بسوی انتظار صدا خواهد برد؟ — به مادرم گفتم: — “دیگر تمام شد” — گفتم “همیشه پیش از آنکه فکر کنی اتفاق می افتد— باید برای روزنامه تسلیتی بفرستیم”— انسان پوک— انسان پوک پر از اعتماد— نگاه کن که دندانهایش —- چگونه وقت جویدن سرود میخوانند —- وچشمهایش— چگونه وقت خیره شدن میدرند………..روح معصومش شاد….
    maryam_759@yahoo.com

  16. فقط میتونم بگم افسوس در جایی زندگی میکنیم که اگه بخواییم حقمونو بگیریم باید بخاطرش از جونمون بگذریم

  17. به نظرم دلیل مرگ سکته ی مغزی بود نه با طناب. این اتفاق برای من هم افتاد، اما از جمله ی آخر میتونم حدس بزنم که دلیل اصلیش چی بود. تو اون لحظه بهش شوک آنافیلاکسی دست داد. از هم گسیختگی نوار مننژ. احتمالا به دلیل واقع شدن در اتاق کوچک 6 در 4 یا همچین نسبتی. این الگوهای بی نظیر فرویدی ماها رو به کجاها که نبرد! امروز بی اختیار یاد دلارا افتادم و گفتم بیام و بگم. چون فقط آناتومی بدنش بود که از دستش شاکی بود! به جوشهای روی پیشونی و موهای تازه رنگ کرده ش توجه کن. من درست مثل این چهره رو زمانی در ایران داشتم و تنها تفاوتم در اندازه ی پیشانی، سن و فرم دستهام بود!!! حالا بیا و بپرس هیتلر چرا به فکر اصلاح نژاد افتاد و استالین چرا. نمیتونم اسممو بنویسم چون ممکنه مادر یا خواهرم به وجود من در چنین دنیایی «پی» ببرن! درد ما از همینهاست. گرمای هوا در ایران باعث ایجاد خشونت و سیاه انگیزی در من هم شد. وگرنه دلارا رو نه می شناختم و نه دیده بودمش. الانه که خیلی ناراحتم. چون واقعا میدونم گناه انسان دو پهلو حرف زدنش بود نه اعدام و نه سکته ی مغزی. به وکیلت بگو همه ی ما اسکیزوفرن هستیم. حلقه ی گمشده ی داروین رو هم در دستان پر توان خودش بندازه دیگه. اون فیبر نوری رو هم بهتره منهدم کنید. من تو دانمارک زندگی میکنم و این اتفاق درست به همون دلیلی برای من رخ داد که برای دلارا. ما که خاموش کردیم، به ایران بگو خطر شدید آسیب مغزی داشت این اینترنت ِ آزاد. تمومش کن.

  18. خبر خیلی مهم این است که قاتل اصلی (دوست پسر) دلارام در زندان خود کشی کرده و ظاهرا تحت فشار بوده چون می خواسته اعتراف کنه که قاتله اما رئیس زندان نمی زاشته

  19. س چی بگم اینطور که شما میگین همه بیگناهن ولی اینطور نیست انقدر قاضی روش کار میکنه که حتی اگه یه درصد احتمال بده حکم نمیده اینجوری ام که میگن باهاش ضد بودن که نیست اگه قرار بود هر کی میاد به جرم قتل باهاش اینکارو بکنن که هیچی سنگ رو سنگ بند نبود یکیش صداش در نیومد بقیه خانوادهای قاتلین چی ولی از اینکه شاید در اعلام قاتل دچار تردید و اشتباه شده باشن نمیشه گذشت

  20. بی شک ما جامع الشرایط برای ارزیابی یه جرم نیستیم. اما یک چیز رو هیچ وقت نباید فراموش کرد. اعدام مجازاتی است که هیچ راه بازگشتی ندارد. اگر جایی خطایی رخ داده باشد این خطا جبران ناپذیر است.

پاسخی بگذارید

