ظهور امام زمان های جعلی

خبر به نقل از منابع دانشجویی است:

 

به مناسبت میلاد امام رضا(ع) در مشهد به همت جمعی از فعالين دانشجويی انجمن‌های اسلامی دانشجويان دانشگاه های  شرق کشور، حجه السلام و المسلمين کاملان، عضو مجمع مدرسین و محققين حوزه علميه قم،  به بررسی جريان عقل‌گرایی و رابطه آن با اندیشه امام رضا پرداخت.

وی در ابتدا به بررسی نیاز به عقلانيت و استدلال در دوران ابتدایی اسلام پرداخته و گفت:» در عصر پيامبر بسیاری از اصحاب به محتوای آیات ايمان یافته بودند در آن دوره استدلال کمتر در ميان بحث افراد بود، در دوره ‌های بعد نیز بحث‌های توسعه قلمرو و تثبیت حکومت مهمترين بحث شکل گرفته در اذهان سردمداران جامعه بود که اين روند عدم توجه به استدلال و عقلانيت تا دوره بنی عباس ادامه داشت. در اين دوره فرهنگ‌های متفاوت جهان اسلام تحت فرهنگ حکومت مرکزی در بغداد قرار داشت، از اين رو اين تضاد فرهنگی لزوم توجه به استدلال را در جهان اسلام نشان می دهد، چرا که فرهنگ‌های مبتنی بر انديشه‌های یونانی، اسکندريه و پهلوی که در نقاط گوناگون جهان اسلام وجود داشت تضاد شدیدی با تفکرات اعراب داشت.»

وی سپس به دوران امام رضا پرداخته و «دوره به امامت رسیدن امام رضا زمان خاصی است از يک سو تضارب فرهنگ‌ها در جامعه به ظهور رسیده است و از سوی دیگر ويژگی‌ آن حضرت با پدر بزرگوارشان کاملا متفاوت است در اين دوره امام‌ رضا و امام جواد بر سر حجيت عقل پافشاری می کردند.

تا پيش از اين دوره و تا زمان امامت امام باقر، اصول فقهی شیعه بر اساس اصول اهل سنت استوار است و از زمان ايشان است که فقه شیعی شکل می گیرد و در زمان امام رضا حضور انديشمندانی چون کندی(نخستين فیلسوف اسلامی)، خاندان نوبختی و … اهتمام به تبیین دين از طريق مسائل عقلانی را ضروری گردانده‌بود. در اين دوره به دليل فاصله زمانی که با زمان پيامبر ايجاد شده بود، اين ضرورت ايجاد گرديده بود که کتاب‌های مختلف از اقصی نقاط جهان اسلام جمع‌آوری گردند و برای ترجمه آن بیت الحکمه تاسیس گردد، در واقع بر خلاف نظر مکتب خراسان، نهضت ترجمه نه در مقابل ائمه و برای کم‌رنگ‌تر کردن نقش آنها در جامعه که يک لازمه غیر انکار آن دوره بود و می بایست عقلانيت و عقل‌گرایی رشد يابد. اما اين عقل‌گرایی به دلیل وابستگی به حاکميت دچار رشد بادکنکی گردید و با روی کار آمدن متوکل و مخالف او، متوقف گردید و دوره ضد عقل آغاز گردید که با غزالی اين جريان ضدفلسفی به اوج خود رسید و تا به امروز نیز اين جريان ادامه يافته است. «

در پايان ایشان ضمن اشاره به حضور عقلانيت در تفکر شیعی، به نقد  جريان ضد عقلی و تعبدی حاضر در جامعه و اثرات آن بر افراد که زمينه لازم را برای فريب‌کاری و ظهور امام زمان‌های جعلی پرداخت.

Advertisements

1 دیدگاه برای «ظهور امام زمان های جعلی»

  1. مطلب جالی بود خصوصا که این روزها در وبگردی با وبلاگی بنام کتایون کدخدایان برخورده ام دختری که معلوم نیست کیه و یکهو از کجا سبز شده و واقعا کی داره ازش حمایت میکنه (باتوجه به این که خوب برای همه خط ونشان می کشه ) خودش رو خاتم حضرت محمد معرفی میکنه وکسی هم نیست که وبش رو تعطیل کنه یا خودش رو احضار پس چطوریه یک عده ی دیگر جمع مشوند واین یکی نه چه دستهای قشنگ وآشکاری اینها خودشان امامان جدید را می سازند وزمانی که موعدشان به سر رسید همان مهره سوخته ها می شوند

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s